5 Redenen waarom Optimalisatie van Interactives Cruciaal is

5 Redenen waarom Optimalisatie van Interactives Cruciaal is

5 Redenen waarom Optimalisatie van Interactives Cruciaal is

Om gelijk met de deur in huis te vallen: een trage, niet geoptimaliseerde interactive is weggegooid geld.

De eerste indruk van een traag ladende interactive wordt bij een gebruiker al gevormd nog voordat het design zichtbaar is. De layout kan dan nog zo goed zijn, doordachte animaties bevatten en slimme interacties mogelijk maken. Als het al onnodig lang duurt voordat de interactive in beeld verschijnt is in het beste geval de bezoeker niet overtuigd van de kwaliteit en in het ergste geval de bezoeker al weg. Op zoek naar iets beters.

Bijhouden en continu uitbreiden van kennis van optimalisatietechnieken voor goed presterende interactives kost veel tijd en is een dagelijkse bezigheid die nooit ophoudt. Webtechnieken wijzigen voortdurend en er komen letterlijk iedere dag nieuwe design-, browser- en programmeertechnieken bij. Er zijn verschillende browsers en ze veranderen voortdurend. De kans dat dat de komende jaren gaat veranderen is nihil.

Daarom heb ik mezelf lang geleden al aangeleerd mezelf altijd te blijven ontwikkelen en alsmaar beter te blijven worden om technieken steeds te optimaliseren voor het beste resultaat. Zelfs milliseconden verschil kunnen al een volledig ander gevoel bezorgen bij je gebruikers. En alles voelt gewoon zoveel prettiger en betrouwbaarder aan als een interactive snel laadt, gelijk op interactie reageert en je niet steeds hoeft te wachten!

Ik word blij van een goed geoptimaliseerde gebruikersinterface die er hiernaast ook nog eens prettig uitziet en direct op interactie reageert. Het maakt alles zoveel leuker en nodigt uit om de interactive met plezier te gebruiken en vaker terug te komen!

Hieronder mijn vijf belangrijkste punten waarom ik denk dat optimaliseren van interactives cruciaal is en hoe het jou helpt met het bereiken van je doel.

Omdat niemand graag wacht

1. Omdat Niemand graag Wacht

Bezoekers willen niet onnodig wachten en haken af als het laden van een interactive naar verwachting te lang duurt. Ga maar bij jezelf na hoe fijn jij het vindt te wachten terwijl er een zandloper op het scherm al voor de zoveelste keer omdraait.

Vooral als bezoekers een interactive op een mobiel bekijken, wat een steeds groter aandeel is, is goede optimalisatie belangrijk. Al zijn telefoonnetwerken anno nu echt aanzienlijk sneller dan tien jaar geleden zijn ze nog altijd trager dan de netwerkverbinding die je thuis of op een vaste werkplek hebt. En dat heeft direct invloed op de laadtijd van een online interactive.

Natuurlijk is er een verschil in te verwachten laadtijd tussen een eenvoudige interactive aan de ene kant en een super uitgebreide interactive vol met graphics, lagen, modi, data en complexe programmeercode aan de andere kant. Dat een interactive moet worden geladen zullen de meeste bezoekers wel begrijpen. Maar niet langer dan nodig. Met de juiste technieken en slimme trucs is hierbij een groot verschil te maken. Zo kan de laadsnelheid ook bij veeleisende interactives sterk worden vergroot. Soms zelfs tot een laadtijd die niet of nauwelijks meer is dan bij een eenvoudige interactive.

En dat zal iedere bezoeker waarderen.

Omdat snelle interacties betrouwbaarheid, zorg en kwaliteit uitstralen

2. Omdat Snelle Interactives Betrouwbaarheid, Zorg en Kwaliteit uitstralen

Een goede laadsnelheid is niet alleen belangrijk om te voorkomen dat het geduld van je bezoekers op de proef wordt gesteld. Dat een interactive snel laadt is ook een belangrijke indicatie die veel zegt over de kundigheid van de ontwikkelaar en over hoe belangrijk jij kwaliteit vindt als bedrijf of merk.

Een goed ontwikkelde interactive geeft een groot gevoel van kwaliteit en komt betrouwbaarder over. Want er is duidelijk zorg aan besteed en niet gekozen voor snel en goedkoop. En dat straalt bij bezoekers bewust of onbewust gelijk uit op jouw merk.

Als de interactive is geladen is het voor een bezoeker belangrijk dat een interactive er uitnodigend en toegankelijk uitziet. Maar als laden al lang duurt en de interactive traag aanvoelt zal dat geen goede indruk achterlaten. Je bezoekers zullen dan in het beste geval de interactive met tegenzin gebruiken, omdat er geen alternatief voorhanden is. Maar waarschijnlijker helaas na eenmaal proberen vertrekken om niet meer terug te komen.

Je hebt dan helaas het tegenovergestelde bereikt van je doel en bent wellicht zelfs een potentiële klant kwijt.

Als ik meer tijd had gehad, had ik je een kortere brief geschreven.

Blaise Pascal
Omdat resources eindig zijn

3. Omdat Bronnen Eindig zijn

Interactives draaien met programmeercode, animaties en al in de browser van de bezoeker. Maar iedere interactive moet wel worden geladen vanaf een server en veel interactives maken hiernaast verbinding met externe systemen voor het ophalen of versturen van data.

Door als developer en designer de juiste keuzes te maken bij het programmeren en ontwerpen van graphics en daarbij diverse optimalisatietechnieken al gelijk toe te passen wordt overbodige server- en geheugenbelasting voorkomen. Zo kan bijvoorbeeld het aantal aanvragen naar servers in veel gevallen drastisch worden verminderd, geheugen efficiënt worden gebruikt en animaties zo geprogrammeerd dat deze met een zo hoog mogelijke frame rate en zo vloeiend mogelijk worden uitgevoerd en niet vertragen.

In een programmeertaal zijn er diverse manieren om tot een resultaat te komen. Maar vooral in een taal als Javascript zit veel verschil in verschillende technieken. Sommige technieken vereisen meer systeemcapaciteit dan anderen. Bepaalde technieken zijn gewoonweg traag, terwijl andere technieken voor specifieke taken kunnen worden geoptimaliseerd. Dat kan veel schelen. Een goede kennis van systemen en programmeertalen en de juiste keuze van technieken bij de bouw van een interactive is dus essentiëel en kan een groot verschil maken.

Hiernaast is optimaal gebruik maken van systeemresources ook belangrijk om meer mogelijk te maken binnen, maar ook buiten de interactive om.

Voor een betere Ranking in zoekmachines

4. Omdat Zoekmachines je Hoger plaatsen

Steeds meer bedrijven begrijpen hoe belangrijk Search Engine Optimization (SEO) voor websites is om hoger in de ranking van zoekmachines, zoals Google terecht te komen.

Maar nog niet iedereen realiseert zich daarbij dat Google bij het bepalen van de ranking ook de snelheid van websites meeneemt. Hoe sneller de webpagina, des te beter de pagina wordt gewaardeerd en dat bepaalt de positie in de zoekresultaten.

Als een webpagina dus een interactive is, of een pagina is waarop een interactive is ingevoegd, kan deze interactive, afhankelijk van hoe deze is ingevoegd, voor een groot gedeelte de snelheid van de pagina bepalen. Het is dus ook voor SEO belangrijk dat de interactive goed is geoptimaliseerd zodat deze snel laadt.

Omdat de perceptuele snelheid misschien wel het belangrijkste is

5. Omdat de Perceptuele Snelheid misschien wel het Belangrijkste is

De laatste reden die ik hier noem is zeker niet de minste. Ik zou zelfs zeggen dat het misschien wel de belangrijkste is uit de lijst.

Voorgaande punten gaan vooral om meetbare snelheidsverbeteringen. Maar naast technische optimalisaties moeten we misschien wel vooral rekening houden met de snelheid zoals de gebruiker die ervaart, oftewel de perceptuele snelheid. En deze hoeft niet altijd 1-op-1 gelijk te zijn aan de daadwerkelijke meetbare snelheid.

Sommige acties, zoals het opvragen van data van een server als een gebruiker ergens op klikt, kosten nu eenmaal tijd en zijn afhankelijk van externe factoren. Zoals de snelheid van een internetverbinding. Om tijd vragende acties uit te voeren bestaan slimme technieken om interfaces toch snel reagerend aan te laten voelen. Ondanks dat zaken in werkelijkheid misschien net iets langer duren. Hierdoor blijft een interface voor een gebruiker snel, prettig en betrouwbaar aanvoelen zonder functionaliteit te verliezen.

Hetzelfde gaat op voor animaties. Wigglepixel is groot voorstander voor en gespecialiseerd in goede animaties. Want deze maken het leven niet alleen zoveel leuker en plezieriger, ze dragen, mits goed toegepast, ook positief bij aan het intuïtief kunnen begrijpen en gebruiken van interactives. Maar als animaties niet op een juiste manier worden ingezet kunnen ze er helaas ook toe bijdragen dat een interface juist traag en log aanvoelt. En een negatieve invloed op de perceptuele snelheid van een gebruiker is natuurlijk wel het laatste dat we willen.

Conclusie

Hopelijk is het me gelukt je in te laten zien dat een interactive pas echt tot zijn recht komt en tot een hoger niveau getild wordt als deze ook optimaal geprogrammeerd en geoptimaliseerd is.

Minder dan ooit hebben mensen zin om te wachten in een eindeloos wisselende en in omvang alleen maar toenemende zee van online beschikbare informatie en mogelijkheden. Het is onze taak om de bezoeker vast te houden met een interessante, aantrekkelijke en prettig reagerende, betrouwbaar aanvoelende interactive.

Een goed werkende, goed ontworpen, animerende interactive is gewoon genieten en zorgt ervoor dat je deze gelijk begrijpt en kunt gebruiken.

Maar het bouwen van geoptimaliseerde interactives hoeft zéker niet per se langer te duren. Een goed bedrijf past deze technieken al automatisch toe tijdens het ontwerpen en programmeren en houdt hier al vanaf het eerste stadium rekening mee. Zo is het puur een kwestie van het maken van de juiste keuzes voor het beste resultaat. Op basis van jarenlange ervaring en bijgehouden up-to-date kennis.

Als ik je één ding wil meegeven om te onthouden na al het bovenstaande: Na een fijne ervaring voor je bezoekers hebben zij niet alleen gevonden wat ze zochten, jij hebt met de interactive namens je bedrijf ook jouw doel bereikt, je bezoekers keren graag terug en associëren jouw bedrijf of merk met kwaliteit, zorg voor goed-werkende techniek en plezier. En wie weet heb je er daardoor straks wel een klant bij!

Als dat niet de meest geoptimaliseerde win-win situatie is, wat dan wel?!

Maarten de Haas

Sr. Front End Engineer / Designer / Creative Consultant Wigglepixel
Maarten de Haas

Met meer dan 21 jaar ervaring ben ik als professional hartstochtelijk toegewijd aan het ontwerpen en ontwikkelen van interactives voor websites en touchscreens voor bedrijven.

Voorheen ben ik ruim 13 jaar grafisch, creatief en technisch fulltime verantwoordelijk geweest voor graphics en sport- en gamesoftware-development voor veel bekende televisie-producties in binnen- en buitenland.

Ik ken de grafische en technische mogelijkheden in 2D en 3D. Maar ook de bijzonderheden van verschillende browsers en optimalisaties voor de best mogelijke online prestaties.

Ik zorg er voor dat jouw project zowel grafisch als technisch het beste resultaat oplevert, zodat jij je daarover geen zorgen hoeft te maken.

Heb je vragen of wil je meer informatie over de expertises van Wigglepixel, kijk dan op de expertises pagina of neem contact met me op. En wie weet toasten we straks op het succes van jouw project!

Een goede Interactieve Kerstkaart verdient zichzelf terug

Gewerkt voor en samen met